Facebook

Markedsføring på Facebook kan hjelpe deg å nå de menneskene som betyr mest for din bedrift.
Facebook

Dersom bedriften din har en god Facebook-side kan den være en svært effektiv måte å kommunisere med eksisterende kunder på. Du kan bruke den til å skape et engasjement rundt dine tjenester som gjør leseren til en effektiv ambassadør for din virksomhet og dermed også generere nye kunder. Det krever dog at du har egne, dedikerte folk som tar jobben med å utvikle godt innhold og kommuniserer med følgerne dine. Dette anbefaler vi aldri å overlate til eksterne virksomheter.

Det vi derimot anbefaler deg å gjøre sammen med en profesjonell partner er å sette opp og administrere markedsføringskampanjer på Facebook. Den unike muligheten til å målrette annonser på gjør Facebook til et svært godt medium for annonsering for mange virksomheter. Men gjør du det ikke riktig kan det koste mer enn det smaker.

Her finner du noen råd om hvordan du setter opp en Facebook-side og tips på hva som er sentralt ved annonsering.

Metodefuturo_icons_207

Det er fem unike steg du bør gå gjennom for å lykkes med Facebook for din bedrift.

  1. Sett opp din side
  2. Identifiser ditt publikum
  3. Lag overbevisende innhold
  4. Annonsér
  5. Mål og juster


1. Sett opp din side

Din side er en forlengelse av din virksomhet. Det er en enkel måte å dele oppdateringer og mer med de som betyr mest. Den  hjelper deg å engasjere kundene dine på desktop og mobil.


2. Identifiser ditt publikum

Tenk over hvem du ønsker å nå ut til og introdusere deg selv – Du når ikke bare ut til flere mennesker gjennom Facebook, du kan også lettere nå de konkrete menneskene som mest sannsynlig vil bli dine kunder.


3. Lag overbevisende innhold

Oppskriften på suksess er å skape innlegg og annonser som er interessante og verdifull for dine kunder – og målrette slik de rettemenneskene ser dem.

  • Være ekte: Del hva dere er genuint opptatt av, slik blir kundene deres ensasjerte.
  • Være lydhør: Når folk kommentere innleggene dine, bør dere vise at dere lytter og dere bryr dere. Trenger dere tid til å svare på et spørsmål, så la dem vite at dere ser på det.
  • Vær konsekvent: Jo mer regelmessig dere poster innlegg, jo bedre muligheter har dere for å treffe mennesker og få deres tillit. Lag en tidsplan for innleggene deres og hold dere til den.


4. Annonsér

Du kan bruke Facebook annonser til å øke bevisstheten, hold kontakten, og øke salget ditt. Markedsfør innleggene dine slik at flere mennesker vil se dem, eller lag målrettede annonser for ulike målgrupper basert på deres plassering, interesser og mer. Du kan sette et budsjett og måle resultatene av hver annonse.

Hvordan bør en tenke når man setter opp Facebook kampanjer? Se en kort film:


5. Mål og juster

Finn ut hva som fungerer, slik at du kan maksimere effekten av hvert innlegg og hver annonse. Se på kjønn, alder og plassering til brukerne som er mest involvert på siden din slik at du kan fortsette å engasjere dem gjennom målrettede annonser og innlegg. Engasjerte brukere er din aller største resurs.

prisfuturo_icons_121

Pris på utvikling og administrering av Facebook-kampanjer er basert på medgått tid.

På Facebook kan man skreddersy annonser mot ulike målgrupper basert på fellestrekk som kjønn, alder, geografi, utdannelse, interesser osv. Annonsene betales enten ut fra antall ganger de blir vist eller ut fra hvor mange besøk de genererer. Prisen per visning/klikk varierer kontinuerlig og krever aktiv kampanjestyring for å være oppdatert og lønnsom over tid.

Crevitas tjenester vedrørende annonsering i Facebook og er delt inn i to deler; oppsett og løpende kampanjestyring (alle priser er ekskl. mva):

1) Oppsett og annonseutvikling
Dette er et arbeid som må utføres før en kampanje i Facebook kan starte. Kostnadene blir kun belastet én gang, men varierer ut fra kampanjenes omfang. Sentrale oppgaver er:
  • Lage kampanjeplan og definere budsjetter
  • Definere målgrupper ved segmentering/demografi
  • Utvikling av annonser for Facebook sin annonseplattform
  • Registrering i analyseverktøy (Google Analytics)

Pris, oppsett og annonseveiledning (4-8 timer á kr 1.190,-):    Kr 4.760,- – kr 9.520,- (engangskostnad)


2) Løpende kampanjestyring og rapportering

Crevita ivaretar daglig kampanjehåndtering og aktiv kampanjestyring for å sikre at Facebook-annonseringen til enhver tid er styrt mot kampanjenes mål. Dette innebærer kontinuerlig veiledning, forbedring, budgivning og rådgivning opp mot konverteringsmål. Aktiv kampanjestyring fordrer at et webanalyseverktøy er skikkelig satt opp, og inkluderer tjenester som:

  • Løpende budsjettstyring opp mot månedsbudsjett (+/- 10 %) som angis i hver bestilling
  • Testing av nye segmenter
  • Endringer av eksisterende annonser
  • Løpende budgivning («bid management») opp mot klikkrate og konverteringsrate
  • Endring av annonselinker (hvilke landingsside de peker til)
  • Aktiv webanalyse i analyseverktøy (Google Analytics)
  • Månedlig rapportering om antall visninger, antall besøk og konverteringsmål

Pris, løpende kampanjestyring (5 timer á kr 1.190,-):                 Kr 5.950,- (per måned)

 

 

Ønsker du mer informasjon før du bestiller et prosjekt med markedsføring i Facebook? Hvis ikke kan du bestille et prosjekt her og nå.

Felter merket med * er påkrevd