Lønnsomhetsanalyse

Lønnsomhetsanalyse av markedsføringstiltak kan hjelpe deg å fastslå effektiviteten av en markedsføringskampanje.

Lønnsomhetsanalyse

Lønnsomhetsanalyser av markedsføringstiltak starter alltid med å identifisere kostnader. Og da må du ta med alle kostnadene, ikke bare de direkte utgiftene til det mediet du vil markedsføre deg gjennom. Altfor mange virksomheter glemmer nemlig å ta med interne kostnader til egne ansatte og deres andel av felleskostnadene når de gjør lønnsomhetsanalyse av sine markedsfremstøt. Kanskje det ikke er dyrere å la en ekstern partner gjøre jobben likevel? Ikke bare er det en variabel kostnad, men med deres erfaring og kompetanse gjør de kanskje jobben raskere og bedre også…?

Men uavhengig av om du håndterer markedsføringen selv eller bruker eksterne samarbeidspartnere, bør du altså vurdere lønnsomheten før du har svidd av for stor del av budsjettet på et markedsføringstiltak. Enkelt forklart handler dette om å ha lavest mulig kostnad per besøk som konverterer til en kunde. Det finnes mange gode teorier på hvordan dette kan oppnås, men den desidert sikreste metoden å finne de mest lønnsomme tiltakene er gjennom testing av markedsføringstiltak, landingssider og bestillingsprosesser.

Virksomheter som kan underbygge beslutninger med harde fakta fra tester har et stort fortrinn foran de som tar beslutninger etter innfallsmetoden.