linkedin

LinkedIn er verdens største sosiale nettverk for fagfolk.
LinkedIn

LinkedIn omtales ofte som den profesjonelle verdens Facebook. Et digitalt nettverk hvor du pleier dine relasjoner til kunder og leverandører, samarbeidspartnere eller potensielle arbeidsgivere. Med over 400 millioner brukere er det blitt en plattform hvor man kan nå de fleste profesjonelle i den vestlige verden.

Annonsering i LinkedIn er ikke noe nytt, men mange av mulighetene som finnes er nye. Måten å angripe oppgaven på også ny for mange. Dersom målgruppene dine er brukere av LinkedIn kan markedsføring her har betydelig større gjennomslagskraft enn på andre sosiale medier. De som går inn på LinkedIn er ikke bare kjøpesterke grupper, de er også ofte beslutningstakere for bedrifter og organisasjoner.

LinkedIn har den beste plattformen for målrettet annonsering av noen sosiale medier.

Er linkedin rett for deg?futuro_icons_281

Annonsering i LinkedIn er ikke for alle, men det er langt ifra bare business-to-business som fungerer på Linkedin.

Før du bestemmer deg for om Linkedin virkelig er en annonsekanal som verdt å teste for din bedrift, bør du spørre deg selv:

 “Hvilket forhold har en profesjonell, på jobb, til produktet eller tjenesten vi tilbyr?”

Folk er på Linkedin for å finne ny jobb, bygge nettverk, skape relasjoner til nye kunder eller kanskje for å få et kort avbrekk fra arbeidet de sitter med. Hvilke typer tjenester eller produkter vil appellere til noen i denne settingen?

Business til bussiness tjenester er en opplagt god match, ser du en annonse for en tjeneste som kan bidra til å forenkle jobb-hverdagen din treffer denne deg ekstra godt på Linkedin.  Men vi er også på Linkedin i kraft av vår egen person og i et avbrekk fra jobben er vi gjerne mottakelig for en treffende annonse for noe virkelig ønsker oss.  De unike segmenteringsmulighetene i Linkedin gjør det  mulig å lage svært målrettede og treffende annonser som når ut til akkurat den rette personen.

Annonseringfuturo_icons_56

Annonsering i Linkedin gir muligheter til segmentering som ingen andre sosiale medier har.

Trenger du å nå ut til noen konkrete profesjonelle finnes det ingen vei utenom Linkedin. Dersom du kan svære ja på et eller flere av spørsmålene under, vil annonsering i Linkedin ha stor verdi for deg:

  1. Vet du jobbtitlene på målgruppen din?
    Siden Linkedin tilbyr målretting mot jobbtittel, kan det hjelpe deg å finne din målgruppe. Eksempelvis kan et profesjonelt software kan markedsføres direkte til de aktuelle brukerne av verktøyet. I mange tilfeller kan dette være en bedre fremgangsmåte enn å  målrette seg mot beslutningstakerne, som kanskje ikke forstår produktet dere selger.
  2. Vet du hvor målgruppen din jobber?
    Denne målrettingsmetoden har en rekke ulike formål. Man kan forsøke å rekruttere ansatte fra en konkret bedrift.  Det kan også brukes som et målrettet salg mot en eller flere bedrifter dere ønsker som kunder. Man kan også gjøre ren merkevarebygging mot ansatte og beslutningstakere i enkelte selskaper, for å øke kjenskapet til dere selv.
  3. Vet du om målgruppen din har unike ferdigheter eller interesser?
    Muligheten til å målrette på bakgrunn av kompetanse eller interesse er interessant for alle typer virksomheter. For eksempel kan en leverandør av software målrette seg personer som har oppført et konkurrerende program blant sine ferdigheter på sin Linkedin-profil.
  4. Vet du hvilken rolle målgruppen din har i firmaene de jobber?
    Målretting på roller er helt opplagt nyttig, fordi den gjør det mulig å treffe grupper basert på deres innflytelse. Dermed kan man unngå å kaste bort penger på markedsføring mot personer uten beslutningskraft.


Hvordan få suksess med LinkedIn? Se en kort film her.

Metodefuturo_icons_207

Før du kan starte markedsføring i Linkedin må du opprette en bedriftsside («Company Page»).

  • Bygg skreddersydde annonser
    Lag en overbevisende overskrift, beskrivelse, og et 50×50 bilde til tekstannonse. Sørg for å inkludere din destinasjon URL med de riktige sporingsparametre.
  • Velg riktige målgrupper
    Filtrer etter jobbtittel, jobbfunksjon, bransje, geografi, alder, kjønn, skole, ferdigheter, firmanavn, bedriftens størrelse, medlemskap innen spesifikke Linkedin grupper – og mer.
  • Sett ditt budgivning og budsjett
    Kontroller kostnadene dine med dagsbudsjetter eller totale budsjett. Som i AdWords betaler du kun for det som virker – noe som betyr at du kun betaler når du får klikk eller visninger på annonsene. Velg mellom CPC eller CPM betaligsmåte.
  • Mål effekten i «Campaign Manager» og ditt analyseverktøy
    Følg med på resultatene ved å se dine visninger, klikk, kostnader og andre beregninger rett i Campaign Manager. Analysevektøyet ditt forteller nøyaktig hvor godt kampanjen virker

Her er en kort film om hvordan du lage en Linkedin-side:

 

Prisfuturo_icons_121

På Linkedin kan du, i likhet med Facebook, skreddersy annonser mot ulike målgrupper basert på fellestrekk som kjønn, alder, geografi, utdannelse, interesser osv.

Annonsene betales enten ut fra antall ganger de blir vist eller ut fra hvor mange besøk de genererer. Prisen per visning/klikk varierer kontinuerlig og krever aktiv kampanjestyring for å være oppdatert og lønnsom over tid.

Crevitas tjenester vedrørende annonsering i LinkedIn og er delt inn i to deler; oppsett og løpende kampanjestyring (alle priser er ekskl. mva):

1) Oppsett og annonseveiledning
Dette er et arbeid som må utføres før en kampanje i LinkedIn kan starte. Kostnadene blir kun belastet én gang, men kan varier ut fra kampanjenes omfang. Sentrale oppgaver er:

  • Bestemmelse av segmentering/demografi.
  • Utvikling av annonser via LinkedIn sin annonseplattform.
  • Registrering i analyseverktøy (Google Analytics)

Oppsett og annonseveiledning (min-maks):                            Kr 4.760,- – kr 9.520,- (engangskostnad)


2) Løpende kampanjestyring og rapportering

Crevita ivaretar daglig kampanjehåndtering og aktiv kampanjestyring for å sikre at annonseringen til enhver tid er styrt mot kampanjenes mål. Dette innebærer kontinuerlig veiledning, forbedring, budgivning og rådgivning opp mot konverteringsmål. Aktiv kampanjestyring fordrer at et webanalyseverktøy er skikkelig satt opp. Tjenester inkludert er (pris avhenger av kampanjenes omfang):

  • Løpende budsjettstyring opp mot månedsbudsjett (+/- 10 %) som angis i hver bestilling
  • Testing av nye segmenter
  • Endringer av eksisterende annonser.
  • Løpende budgivning («bid management») opp mot klikkrate og konverteringsrate.
  • Endring av annonselinker (hvilke landingsside de peker til).
  • Aktiv webanalyse i analyseverktøy (Google Analytics)
  • Månedlig rapportering om antall visninger, antall besøk og konverteringsmål.

Løpende kampanjestyring og rapportering (min-maks):      Kr 3.570,- – kr 7.140,- (per måned)

 

 

Bestill gjerne et prosjekt med markedsføring i LinkedIn her og nå, så får du et eksakt tilbud før vi starter. Eller ta kontakt for mer informasjon først.

Felter merket med * er påkrevd