youtube

YouTube er en populær underholdningskanal for musikk- og kattevideoer. Med YouTube-annonsering kan du få avspilt en reklamesnutt før brukeren får se klippet.

Youtube

Ettersom YouTube eies av Google vil annonsering på YouTube gi deg muligheten til å engasjere potensielle kunder på en interaktiv måte både i selve YouTube og i Googles displaynetterk.

Du kan styre YouTube-kampanjer direkte i Google AdWords og dermed få en unik mulighet til å spille på lag med de andre kampanjene du har løpende i AdWords. Du styrer selv hvor annonsene dine blir vist, når de blir vist, og hvem som skal se dem. Og du betaler kun dersom noen klikker på annonsen. Hopper de over videoen før det er gått 30 sekunder, betaler du ingenting.

YouTube er den beste måten å vise reklamefilmer på, både på grunn av betalingsmåten og presis målretting.

annonseringfuturo_icons_56

Videoannonsene på YouTube kalles TrueView annonser.  

Disse kan vises både på YouTube og andre nettsteder i displaynettverket, for stasjonære datamaskiner og mobile enheter. Det finnes to hovedkategorier av videoannonser på YouTube. Disse kalles In-Display og In-Stream annonser.

1) In-Display annonser
Disse annonsene dukker på i YouTube som relaterte videoer, eller i søkeresultater. De kan også dukke opp på andre nettsteder som er en del av Googles displaynettverk. Disse annonsene må komplementeres med en overskrift og en kort beskrivelse, og fremstår omtrent som en annonse tilsvarende de man lager i AdWords men med en miniatyrbilde av videoen.

Utseendet og størrelsen på annonsen vil variere, avhengig av hvor på Youtube annnonsen vises og hvilken annnonsestørrelser og -formater andre innholdsutgivere støtter. I likehet med vanlig AdWords-annonsering, betaler man kun dersom noen klikker på denne annonsen.

YouTube InDisplay

2) In-Stream annonser
Disse annonsene dukker opp i forkant av andre videoer som brukerne ønsker å se, og minner i så måte om den tradisjonelle TV-reklamen. Hovedforskjellen fra tradisjonell TV-reklame er at du kan målrette de mot en og en bruker ved hjelp etter interesser, demografi, søkeord osv. De samme kraftige virkemidlene som du har tilgang til i Google AdWords kan du også bruke her.

Når videoen vises, kan brukerne (i de fleste tilfeller) velge å “skippe” annonsen etter fem sekunder dersom de ikke ønsker å se mer. I så fall koster visningen ingenting for deg som annonsør. Dermed betaler du alltid kun for de brukerne som viser en viss interesse for annonsen din.

YouTube InStream

metode

Du må gjennom disse fem punktene for å lage en vellykket YouTube-kampanje:
futuro_icons_207

  1. Lag en YouTube kanal
    For å kunne markedsføre filmene dine, må du ha din egen YouTube kanal hvor du publiserer og organiserer filmene dine. Les mer om hvordan du opretter en YouTube kanal her
  2. Lag et budsjett og en strategi for budgivning
    Lag en plan og målsetning for kampanjene dine og velg et dags-eller månedsbudjsett, så har du full kontroll over kostnadene dine
  3. Definer målgruppene dine
    Hvem er i målgruppen din? Velg hvilke kjønn og alderssegmenter du ønsker å nå. Har målgruppen spesielle interesser kan du treffe enda spissere, ved å bruke dette i målrettingen. Kanskje det er spesielle søkeord målgruppen din bruker, i så fall kan videoannonsene dine dukke opp når noen søker i YouTube
  4. Sett opp annonsene dine
    Lag gjerne et utvalg videoannonser som passer til segmenter i målgruppen din. Seerne velger selv om de vil se på videoen din og om de ikke gjør det, betaler du ingenting, men det kan være en fordel å lage annonser som er korte nok til at budskapet ditt når frem før de klikker “skip”.
  5. Annonsér og mål effekten
    I AdWords kan du se YouTube-kampanjene dine, og følge med på hvordan godt de fungerer. Hvor mange ser de ulike filmene, hva koster hver videovisning, og går noen av dem videre å handler på nettstedet eller melder seg på nyhetsbrevet ditt? Mye av den samme informasjonen kan du få rett inn i Google Analytics, sammen med resten av kampanjene dine.


Her er en kort film som beskriver hvordan man går frem for å starte en YouTube kampanje:

Prisfuturo_icons_121

Pris på utvikling og administrering av kampanjer med søkemotororannonsering er basert på medgått tid.

Prisen er delt i 2 deler hvor første del er en engangskostnad.Du velger også selv hvilket budsjett du har for kostnaden med selve annonsene. Vi betaler Google og viderefakturerer deg netto kostnader uten påslag (alle priser ekskl. mva):

1) Oppsett og utvikling:
Dette er et arbeid som må utføres før YouTube-kampanjer kan starte. Kostnadene blir kun belastet én gang og inkluderer oppsett av YouTube kanal om du ønkser det. Noen sentrale oppgaver som vil bli ivaretatt er:

  • Lage kampanjeplan og definere budsjetter
  • Definere og sette opp målgrupper og riktig målretting
  • Sette opp TureView annonsene AdWords
  • Registrering i analyseverktøy (Google Analytics)

Pris, oppsett og utvikling:                                                              Kr 6.500,- (engangskostnad)


2) Løpende kampanjestyring:
Crevita ivaretar den løpende håndteringen av kampanjene. Vi sikrer at kampanjen til enhver tid er mest mulig lønnsom for dere. Dette innebærer kontinuerlig utvikling, forbedring, budgivning og rådgivning opp mot konverteringsmål:

  • Løpende budsjettstyring opp mot ditt månedsbudsjett (+/- 10 %)
  • Forskuttering av utgifter til Google
  • Utsendelse av samlefaktura til dere (netto klikkostnader pluss håndtering)
  • Aktiv webanalyse i analyseverktøyet Google Analytics
  • Løpende budgivning («bid management») opp mot klikkrate og konverteringsmål
  • Løpende A/B-testing av annonser
  • A/B-testing av landingssider for annonsene
  • Endring av annonser og annonselinker for optimalisering av konverteringsrate
  • Månedlig rapportering

Pris, løpende kampanjestyring (4 timer á kr 1.190,-):             Kr 4.760,- (per måned)

 

 

Ønsker du mer informasjon før du bestiller en kampanje i YouTube, eller vil bestille et prosjekt her og nå?

Felter merket med * er påkrevd